0

0

moška neplodnost

zivljenjski slog

Ugodnosti za člane:

Slider

VPLIV ŽIVLJENJSKEGA SLOGA NA MOŠKO PLODNOST

Nekateri dejavniki življenjskega sloga lahko negativno vplivajo na kakovost semena oz. zdravje semenčic. V nekaterih primerih so ti faktorji prehodnega značaja, medtem ko gre v drugih primerih lahko za dolgotrajen upad plodne sposobnosti.
Obstajajo nekatere spremembe v življenjskem slogu, ki lahko izboljšajo semenske parametre in izboljšajo možnosti uspešne oploditve.

1. Pomanjkanje gibanja in prekomerna telesna teža

Raziskave so pokazale direktno povezavo med debelostjo in zmanjšano plodnostjo. Moški s prekomerno telesno težo imajo povišane abnormalne semenske parametre in večjo pojavnost erektilne disfunkcije. Oboje se pripisuje upadu koncentracije testosterona v telesu in zvišanju koncentracije estrogena. Spremembe v normalnem hormonskem profilu lahko zmotijo delovanje endokrinega sistema in povečajo tveganje za neplodnost. Vzdrževanje zdrave telesne teže podpira in izboljšuje moško plodno sposobnost.

2. Kajenje

Številne raziskave so potrdile negativen vpliv kajenja na telo, še posebej na srčno-žilni in dihalni sistem. Prav tako je bilo ugotovljeno, da lahko kajenje negativno vpliva na plodno sposobnost. Raziskave so pokazale, da kajenje povzroča zmanjšanje tvorbe semenčic, poveča pojavnost razvojnih nepravilnosti semenčic, zmanjša njihovo gibljivost in zmožnost oploditve. Te negativni učinki so posledica oksidativnega stresa v semenski tekočini, ki lahko vodi tudi v poškodbe DNK. Kajenje marihuane prav tako negativno vpliva na plodno sposobnost moškega. Redno uživanje marihuane znižuje nivo testosterona in lahko negativno vpliva na tvorbo semenčic.

Pomembno je vedeti, da tudi pasivno kajenje tobaka ali marihuane lahko škoduje zdravju in znižuje plodno sposobnost. Prav tako lahko pride do upada v kvaliteti semena pri moških, ki so le občasni kadilci. Prenehanje kajenja je za zanositev izrednega pomena.

3. Alkohol

Alkohol je strupen za semenčice in povzroča težave s plodnostjo. Moški, ki prekomerno uživajo alkohol, imajo poslabšano gibljivost semenčic in zmanjšano število. Alkohol občutno zmanjša koncentracijo plazemskega testosterona v semenski tekočini in negativno vpliva na proizvodnjo LH (luteinizirajočega hormona) in FSH (folikel-stimulirajočega) hormona. Antioksidativno delovanje upade, poveča se oksidativen stres, ki zniža kakovost semena. Majhno do zmerno uživanje alkohola plodne sposobnosti ne zmanjša pomembno.

4. Premalo spanja oz. prekomerna utrujenost

Spanje je izrednega pomena za splošno zdravstveno stanje in vitalnost. Pomanjkanje spanja lahko negativno vpliva na delovanje telesa in zmoti reproduktivne procese. Izločanje hormonov je deloma regulirano s strani cirkadianega ritma. Slabe spalne navade lahko povzročijo hormonska neravnovesja, ki negativno vplivajo na plodnost. Moški, ki trpijo za pomanjkanjem spanja, imajo pogosto visoke vrednosti kortizola (stresnega hormona) in nizke vrednosti testosterona. To lahko prispeva k slabši plodni sposobnosti in zmanjšani spolni funkciji. Količina spanja, potrebnega za vzdrževanje reproduktivnega zdravja in splošnega dobrega počutja, se razlikuje od posameznika do posameznika. Potrebovali naj bi 7 do 9 ur trdnega spanca na noč.

5. Slabe prehranske navade

Prehrana ima izredno velik vpliv na plodnost. Dobro reproduktivno zdravje je odvisno od nepretrgane oskrbo z ustreznimi hranilnimi snovmi. Uživanje prehrane, bogate s sadjem in zelenjavo poveča razpoložljivost pomembnih aminokislin, vitaminov, mineralov, elementov v sledeh in antioksidantov.

Tudi meso in mlečni izdelki so pomemben vir bistvenih aminokislin, potrebnih za zdrav reproduktivni sistem. Ob uvajanju stroge diete je izrednega pomena paziti na morebitni primanjkljaj pomembnih hranilnih snovi. Uravnotežena prehrana podpira zdrave semenske parametre in lahko občutno izboljša plodno sposobnost.

6. Prekomerno uživanje sladkorja

Prekomerno uživanje sladkorja lahko izredno negativno vpliva na moško plodno sposobnost. Odvečen sladkor lahko zatre delovanje imunskega sistema in posledično telo izpostavi različnim boleznim ter zmoti tvorbo semenčic. Redno prekomerno uživanje sladkorja lahko negativno prizadene tudi delovanje endokrinega sistema in vpliva na inzulinsko rezistenco.

To zmoti hormonsko ravnovesje in povzroči negativen učinek na semenske parametre. Prav tako se povečajo prehranske potrebe, kar lahko vodi do pomanjkanja hranilnih snovi, potrebnih za vzdrževanje optimalne plodne sposobnosti. Minimalno uživanje sladkorja bo pripomoglo k bolj zdravem razvoju semenčic.

7. Pregrevanje mod

Spremembe v temperaturi znotraj skrotuma lahko občutno vplivajo na število semenčic in spermatogenezo (tvorbo semenčic). Idealna temperatura za tvorbo in normalen razvoj semenčic je okoli 34.5°C. To je nižje od normalne telesne temperature in eden izmed razlogov, zakaj se moda nahajajo zunaj telesa. 

Savne, električne grelne odeje, vroče kopeli, tesne spodnjice ali hlače, dolgotrajna uporaba prenosnega računalnika v naročju, so le nekateri od faktorjev, ki lahko zmanjšajo število semenčic zaradi pregrevanja mod.

8. Stres

Močan ali dolgotrajen stres lahko negativno vpliva na število semenčic. Stres zviša vrednosti kortizola in zniža vrednosti gonadotropin sproščujočega hormona (GnRH). GnRH je izrednega pomena, saj stimulira proizvodnjo spolnih hormonov, ki sprožijo proces tvorbe semenčic. Posledica znižane vrednosti GnRH je lahko upad v številu semenčic. Visok nivo stresa lahko povzroči tudi povečano oksidacijo, ki poškoduje že obstoječe semenčice in še dodatno zniža plodno sposobnost.

9. Redke ejakulacije

Raziskave kažejo, da pogosta ejakulacija pripomore k vzdrževanju zdravega semena, ne glede na to ali gre za ejakulacijo s spolnim odnosom ali masturbacijo. Če semenčice ostanejo v modih daljše časovno obdobje, postanejo bolj dovzetne za DNK poškodbe in zmanjšano gibljivost. Pogosta ejakulacija spodbuja telo, da nadaljuje s tvorbo svežih, vitalnih semenčic.

10. Uživanje napačnih prehranskih dopolnil za plodnost

Na voljo je velika izbira prehranskih dopolnil, ki vsebujejo vitamine, minerale, elemente v sledovih in aminokisline, ki so bistvenega pomena za zdravo tvorbo semenčic. Hiter način življenja pogosto onemogoči zadostno pokrivanje prehranskih potreb. Redno uživanje prehranskih dopolnil za plodnost lahko ščiti zdravje semena in podpira plodno sposobnost moškega. Ni dovolj, da proizvajalci trdijo, da izdelek vsebuje snovi, ki vplivajo na plodnost. Pomembna je: 

 vsebnost (količina) teh snovi: največkrat se nahajajo v količinah, ki so lahko tudi 20-krat nižje od tistih, ki so bile uporabljene v raziskavah, zato ni presenetljivo, da ne učinkujejo  

 oblika oz. biorazpoložljivost sestavin, da jih organizem lahko vsrka in uporabi, kar ni slučaj pri ponudnikih, ki nimajo farmacevtskega znanja

 Prav tako je farmacevtsko znanje pomembno pri izbiri kombinacije sestavin, saj nekatere med seboj delujejo negativno, druge pospešujejo medsebojno delovanje

 nenazadnje je potrebno izdelek, za katerega je navedeno, da vpliva na plodnost, preskusiti na pacientih, v nadzorovanih kliničnih študijah   

Strokovnjaki za neplodnost zato svetujejo uporabo izdelkov iz zanesljivih virov in takih, ki imajo dokazilo o delovanju izdelka. Gre za klinično preskušanje na kliničnih ustanovah (bolnišnicah), kar pomeni nadzor neodvisnih strokovnjakov, zdravnikov. Kadar je izdelek deklariran za izboljšanje plodnosti, mora ponuditi dokazilo o vplivu na parametre spermiograma in povečanje stopnje zanositve. V kolikor tega ni, pacienti z rabo neustreznih dopolnil lahko izgubljajo dragoceni čas, saj plodnost z leti pada, tudi pri moških.

Znanstvene raziskave so pokazale tudi, da se lahko doseže povečanje števila semenčic z uživanjem naslednjih hranilnih snovi v ustreznih količinah in kombinacijah:

 aminokisline, kot sta arginin in karnitin
 
antioksidanti, kot sta glutation in koencim Q10
 
elementi v sledovih, kot sta cink in selen
 
vitamini, kot so vitamin B9 (folna kislina), C, D in E

Te aminokisline, vitamini, elementi v sledovih, so naravno prisotne hranilne snovi, za katere se ne pričakuje stranskih učinkov. Ravno nasprotno, povečanje oskrbe telesa s takšnimi mikrohranili ima lahko občutne koristi za zdravje, kot so na primer stabilizacija imunskega sistema, pozitiven učinek na srčno-žilno cirkulacijo ter na zdravje kože in las. Tako ne obstaja noben zdravstveni razlog, da ne bi v svoje življenje za minimalno šest mesecev, vpeljali dieto, bogato z mikrohranili, da izboljšate svojo plodno sposobnost. Idealno bi se nekaj takega moralo vzdrževati do uspešnega spočetja otroka.